Hanneke van Veen

Luxe in tijden van crisis

Posted on: 23 oktober 2011

(dit artikel is vandaag ook gepubliceerd op Verhuis je geld!)
Vanmiddag las ik met groeiende belangstelling de NRC (22/23 oktober 2011), die veel goede artikelen had over de crisis. Dit keer kwam het allemaal behoorlijk hard aan bij me.
Het artikel over de SNS Bank bijvoorbeeld, die nu de zwakste blijkt te zijn van de vier grote Nederlandse financiële concerns en mogelijk de eerstvolgende Nederlandse bank is die het niet gaat redden. De SNS bank die tot 2005 nog naar buiten trad met de reclameslogan ‘Groot geworden door klein te blijven’. “SNS is voortgekomen uit spaarbanken die de spaarzin van arbeiders wilden bevorderen en verzekeraars die door de vakbonden werden opgericht om ze te verzekeren tegen de nadelige effecten van ouderdom en overlijden,” lees ik in het twee pagina’s grote artikel dat geschreven is door Tom Kreling en Daan van Lent. Het begon dus allemaal goed, maar de laatste jaren lijken de oude beginselen vergeten en is er veel geïnvesteerd en gespeculeerd met vastgoed. Die tak heeft bijna anderhalf miljard aan verlies opgeleverd en het is de vraag of ‘de bank voor de kleine lieden’ dit overleeft.

Andere artikelen gaan over de Occupy-beweging, en ook die lees ik met grote belangstelling. Het lijkt alsof we aan de vooravond staan van grote veranderingen in de financiële sector, omdat de bevolking het gewoon niet meer pikt dat zij moeten opdraaien voor onverantwoord gedrag van bankiers en regeringen. Ik krijg daarbij een wat angstig gevoel. Nu lijkt het allemaal nog vrij vredig en ludiek toe te gaan, maar als het uit de hand loopt, als het uitloopt op een soort opstand met geweld… En ik moet ook denken aan al die mensen die het buiten hun schuld nu al slecht hebben en het nog slechter zullen krijgen. Instellingen die voor hen nu al de deuren hebben gesloten zoals sommige buurthuizen en bibliotheken hier in Den Haag.

Dan valt mijn oog op een vreemd groot, zwaar en zwart glanzend Magazine dat bij de NRC is gevoegd en ik begin het door te bladeren. Verbaasd kijk ik nog een keer naar de voorkant. Het heet DeLUXE en het doet zijn naam eer aan, al zou ik het liever De VOLKOMEN OVERBODIGE LUXE willen noemen. Het schiet me even helemaal in mijn verkeerde keelgat. 
Meteen als ik het opensla denk ik: wat een ontzettend overdreven gedoe. Twee hele pagina’s om een paar van die onbetaalbare Louis Vuittton tassen aan te prijzen. Ze vonden het zelf blijkbaar ook niet kunnen, want in kleine lettertjes staat er onderaan de pagina: Zowel de opbrengst van deze tas als de vergoeding voor Bono en Ali worden aan het Conservation Cotton Initiative Uganda geschonken. Bono en Ali zijn blijkbaar de namen van de twee fotomodellen die zojuist hun privévliegtuigje verlaten op weg naar een chique hotel. Of gaan ze direct jagen?

Het blad staat verder vol met paginagrote foto’s en het stikt van de reclame voor peperdure spullen, zoals stoelen, banken en kastjes waar je voor de meesten snel een klein stapeltje duizendjes neertelt. En natuurlijk reclame voor BMW’s en Moët & Chandon champagne. Maar gelukkig zijn er ook serieuze artikelen. Over zwembaden bovenop wolkenkrabbers en zwembaden met haaien erin, om het een beetje minder saai te maken. En over Qatars First Lady, een dame waar Rem Koolhaas van zegt: Sheika Mozah behandelt sport, kunst en entertainment als ‘gelijken’, alle drie bepalend voor het leven. Dat is veel moderner dan onze steriele worsteling tussen populisme en elitisme.”
Ja, aan dit soort informatie hebben we nu net grote behoefte, denk ik schamper en ik troost me met een kopje thee en een droog kaakje.

Hanneke van Veen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Hanneke van Veen